Alla inlägg den 27 november 2009

Av M - 27 november 2009 21:45

Först nu kom jag på vad läraren pratade med oss om, tror det var på lektionen i onsdags om jag inte minns helt fel nu :P


"Säg inte att man förstår till någon, för man kan inte förstå hur de känner."


Något jag tycker är bra sagt, för man kan inte förstå hur en annan människa känner, vi alla känner saker & ting olika, alla människor är olika individer osv.. Så, det är sant, tycker jag i alla fall.. Antar att man kan försöka förstå, men man kan aldrig riktigt förstå hur en annan människa känner :)


" Ibland tror vi att det vi gör bara är en droppe i havet, men havet skulle vara mindre utan den droppen. "

Av M - 27 november 2009 21:30

Möt Iris & Amanda, två kvinnor som inte kunde vara mer olika - den ena bor i en mysig, engelsk stuga & den andra i en vräkig villa i Hollywood. Deras enda gemensamma nämnare är dåliga erfarenheter av män.
I ett desperat behov av att komma bort möts de på nätet & bestämmer sig plötsligt för att byta bostad. Detta leder dem båda till något som de varken önskat eller förväntat sig - en ny romans - & de upptäcker att en ny adress verkligen kan förändra ens liv.


En komedi film :) lite förutsägbar typ, men romantik i den med :) hihi


 

Av M - 27 november 2009 18:15

Nu ikväll har jag satt mig ner för att plugga lite, nu orkar jag inte mer för denna dag, får ta nya tag på måndag, tänker minsann inte plugga över helgen satt & kollade igenom från lektionen igår (ovanligt att säga lektion då jag läser på distans) :P men vi fick i alla fall reda på vilka veckor vi kommer att åka upp till våren, fyra gånger :D & sen blir det en gång i Juni för de som vill & jag ska absolut åka dit då :)) & så har vi även fått veta vilka kurser vi kommer att läsa under terminen.. Vecka 53-04 är det praktik (omvårdnad) som gäller.. Vecka 5 åker vi upp igen för intensivvecka, då kommer vi att stanna en dag längre, vi ska ut med de som läser den andra utb som har intensivvecka samtidigt :) yey! Vi kommer börja med Forskningsmetodik & pedagogik.. Jösses, vi kommer att läsa två kurser samtidigt :S dock är forskningsmetodiken endast två veckor & sen tre veckor längre fram, men ändå, det är två veckor vi ska klara av två kurser samtidigt.. Många av er vet vilka krav man har på sig när man läser på högskolenivå, det är inte samma som gymnasienivå!

Efter de kurserna, vecka 10 är det intensivvecka igen, då börjar Medicinsk Grundkurs, som är den enda kursen som ligger på gymnasienivå, en nivå under & jag är en av de som redan har betyg så vi behöver inte läsa den, inte heller åka upp den veckan! Men jag är nog så illa tvungen till det, för csn.. Men jag tror hon nämnde att vi kommer läsa den lite annorlunda.. :) skulle man inte klara den av någon anledning så har man fortfarande sitt betyg kvar & jag kan nästan räkna ut vad en av sakerna på tentan är, den som kommer för de flesta som läser medicinsk grundkurs :P
Efter de fyra veckorna är det då dags att åka upp igen, vecka 14 för då börjar vi att läsa Vård av sjuka! Haha det är bara tre veckor mellan intensivveckorna där :D

Därefter är det dags för kursen som jag kommer engagera mig mycket i & det är PSYKIATRIN :D vilket innebär att vecka 18 åker vi upp på intensivvecka! Dock kommer vi bara läsa fem veckor psykiatri, sen är den terminen slut & sen kommer vi läsa resterande tre veckor längre fram.. Ser även framemot kursen sinnenas stimulering :)) Vi har ingen praktik under våren 2010, men kommer att ha de tre sista praktikerna under det andra året :) Så, nu fick ni veta lite om vårterminen för min utbildning också ;)


Jag trivs jätte bra, både på utbildningen & i klassen :) även om resorna är dryga så är de värt det :) de har tre KY utbildningar, det var ca 600 som sökte & jag blev en av alla dom som fick börja där :) det är en chans jag inte tänker slänga bort :D inte en chans! Det är rätt så bra med en utbildning i dagens läge, det är bra att ha när man söker jobb eller vill söka vidare i skolan.. Och så slipper man tänka på att plugga när man blir äldre & så har man en stabil utbildning :) typ!

Av M - 27 november 2009 10:15

Måndag: Dagen började med att rösten på stadsbussen hängt sig, så jag tror den gick igenom alla Malmös hållplatser :P på centralen väntade jag snällt på tåget, en jätte snäll kille hjälpte mig med att lyfta upp väskan på tåget :D tackar! Resan till Göteborg gick bra, där mötte jag J, vi fikade lite innan det var tid att sätta oss på tåget. Resan till Örebro fick vi sätta oss där det var ledig, gick av på Örebro S, som var fel men någon sa till oss så vi hoppade på tåget igen & kom av på rätt :) sen var det tåget mot Ludvika & den resan gick väl snabbt, vi babblade hela resan ju :P haha.. Framme i Ludvika hämtade vi nycklar på tyristbyrån, sen gick vi för att handla lite mat, magen kurrade som fasiken på mig & hade inte tagit tabletterna på hela dagen :( & så regnade en jäkla massa, trist men vi kom fram till lägenheten efter handlandet osv.. Super mysig lägenhet & denna gång med VÄRME :D yey! packade upp & jag bäddade faktiskt sängen samtidigt som jag pratade i telefon, det ni ;) haha.. På kvällen käkade vi lite mat, snackade & vi tittade på en dokumentär men jag somnade istället.. Hahaha.. Så la mig tidigt den kvällen..


Tisdag: SKOLDAX!! :P började 9.00 & läraren var jätte glad över att se oss alla igen :D en del var sjuka :( & sen fick vi veta att några till har slutat, nu är vi bara typ tjejer kvar, för den enda killen i klassen slutade. Vi gick igenom lite, pratade osv.. Sen fick vi lyssna på två föreläsningar genom datorn, den ena (vårdvetenskap & omvårdnad) trodde vi var en man & det strula emellanåt, den andra (genusperspektiv i vården) såg hon så tråkig ut, hördes tråkig osv så man höll på att somna typ.. Tid för lunch, då åt vi på sjukhuset, åt tonfisksallad med ris (jag som knappt äter & absolut inte fisk) :P haha.. Efter lunch var det föreläsning igen, fast denna gången fanns människan i klassrummet :P & det var om Lex Maria & Lex Sarah :) & hon var rolig, skämtade med oss också osv.. Efter skolan var vi ute lite på stan, handlade & sen var vi i lägenheten på kvällen, dock satt jag i telefon en bra stund :) vi fick en ny rumskompis denna dag så vi alla pratade, jag har svårt med nya människor ibland, alltså att lita på de osv.. Men de jag har som rumskompisar har jag fått ett förtroende för, de för mig, vi kommer bra överens & kan prata om allt :) så är det mellan mig & några av de andra i klassen med :D


Onsdag: Ny skoldag! Då började en liten föreläsning om etik med läraren, lite intressant, detta rör ju sig om själva vården & vi hade mycket intressanta & roliga diskussioner :) mee like! Vi gick även igenom de nya grupperna då vi kommer ha grupparbete, så efter lunchen var det grupparbete.. Vi gjorde lite sen gick vi ut på stan istället :P sen på kvällen mötte vi resterande i klassen, då var vi på restaurang tillsammans :D åt god grekisk mat & dricka till det & mesta av allt, så mycket prat & skratt tillsammans allihop. Läraren skulle på föreläsning annars hade hon följt med.. Nä, men pratade mycket & tiden bara sprang iväg.. Efter restaurang besöket festade vi till det lite :) men precis innan dess fick tre av oss åka taxi, jösses vad jag behövde en toalett i det läget :P hahaha.. Taxichauffören sa åt mig att springa upp, de andra betalde taxin men fick pengar av mig.. Sen festade vi lite, ännu mer skratt bjöd kvällen/natten på.. Jag gick iväg en liten stund för att ringa H, var trevligt att få prata med honom ;) sen var jag social igen (även om det var meningen att jag skulle sovit då) haha.. Nä i säng kom jag inte förrän vid 03 tiden :P låg för fasiken & pratade med mig själv, kunde inte sluta prata :S why? Ja, vi hade druckit en del vin, men jag var långt ifrån full, men kände väl mig ensam eller något..


Torsdag: Då var det upp TIDIGT!! Var tvungen att packa, duscha & sånt innan skolan, snacka om att jag var trött.. Sov ju typ tre, nästan fyra timmar bara! När det var klart så var det åter dags för föreläsning. En hälsopedagog kom (även hon vi kommer ha i kursen sinnenas stimulering).. Jätte trevlig & emellanåt pratade allihop om annat än föreläsningen :P hon berättade ett par bra tips angående studie stressen som är mycket vanlig, även annan stress! Sen gick vi igenom lite olika begrepp som vi kommer ha i denna kursen vi läser nu, så det var en intressant föreläsning, ett par kloka meningar med. Och så fick vi en liten hint om vad som kommer i sinnenas stimulering :) yey! Can´t wait, helt seriöst alltså! Efter föreläsningen kom vår lärare, tackade så jätte mycket för presenten hon fick av oss i klassen :D & sen pratade vi lite om kommande intensivveckor, vårterminens alla kurser osv & sen ville hon veta vem som redan läst medicinsk grundkurs! Eftersom det är enda kursen som är på gymnasienivå :P alla andra är högskola :) sen fick jag hoppa över till den andra chattgruppen ist för de var för lite då två i deras grupp hoppat av utb.. Några i min grupp, speciellt P blev lite sur för jag fick byta grupp men vi kommer höras av ändå :)) sen fick vi besked om när vi kommer att åka upp osv.. Därefter hade vi avslappning i tio minuter, men oj vad snurrig man var då vi öppnade ögonen igen :P Nu var dagarna slut :(
Vi hämtade våra väskor, städade lägenheten & begav oss ner till stan för att lämna nycklar.. De båda åkte vid 14 tiden & jag var den enda som faktiskt var kvar :( kändes lite tomt & visste inte vad jag skulle göra i två timmar typ, så först ringde jag H & pratade mer än timme eller så? & sen pratade jag en liten stund med J, för sen kom tåget..
Första tåget var okej, lite långtråkigt men kunde vid två ställen gå ut & sträcka på benen :D sen lyssnade jag på musik.. Haha, jag tror jag gick igenom tåget tre gånger innan jag hittade toaletten & det måste ha sett knasigt ut :P hahaha.. I Mjölby var det mörkt & regnade & tåget var försenat.. Först fck jag inte upp väskan där man har väskorna, den vägde enormt mycket (för lilla mig) haha.. Kom i tjafs med en gubbe som satt på min plats, till slut gav han sig, men sur var han men gick ändå av stationen efter, så jag fick min plats :) haha.. Lyckades dock inte sova något på hemresan men det gick rätt snabbt ändå. På centralen i Malmö mötte A mig, han var så snäll att han körde mig hem, tåget kom in 22.55 & jag var hemma vid 23.05 redan :D så det var jätte snällt.. Det första jag gjorde var att ta upp kläderna p.g.a krämen i väskan, sen kröp jag ner i sängen för att sova :)


Och nu är vi här, fredag igen! Ja, det var dagarna i Ludvika. Jag har inte ens varit hemma ett dygn än, men vill ändå tillbaka, hade gärna kunnat stanna där några dagar till, för jag vet vad som väntar nu :( nästa gång kommer vi vara uppe fler dagar :D yey! Blev inte mycket bilder tagna p.g.a det trista vädret, men laddar upp en del senare under dagen!


Jag skulle allt bra vilja veta om det är någon som verkligen har läst ALLT enda ner hit??? Var det någon som gjorde det, som var intresserad av dagarna?? :)

Ovido - Quiz & Flashcards