Alla inlägg den 17 november 2009

Av M - 17 november 2009 13:15

Begreppet "snäll" kopplas ofta till egenskaper som dumhet, naivitet och undergivenhet. Stefan Einhorn lägger en helt annan innebörd i ordet: "För mig är en snäll människa en individ som lever med etiken i sitt hjärta".


Det är boken vi kommer att läsa om i kommande kursen, skriva om osv.. Jag hade en tur att när jag läste Etik & Livsfrågor på komvux, så fick vi faktiskt vars ett exemplar av den boken, så den stod redan här hemma :D så var det juh en bok mindre att köpa.. Så jag funderar att påbörja läsningen av den, har sagt det ett tag nu men aldrig riktigt börjat.. Hahaha.. Den är ju inte heller så jätte tjock, så den borde man snabbt kunna läsa :) jag har den i pocket, mycket lättare att läsa då :)) hihi.. Den verkar vara lite intressant, minns inte något från den, det var ju sådär två år sen jag läste den.. Haha.. Inte lätt att komma ihåg allt.. :P inte när det finns så mycket annat att tänka på..!! Men jag tycker det är en bok alla borde läsa, samma som jag anser om "Vem ska ta hand om mamma" även rekommenderar jag "Flow"..


 

Av M - 17 november 2009 12:30

Fredagen den 16 Okt skrev klassen hemtentamen, men inte jag :( jag hade inte hunnit bli klar med ett tema, så för mig var det att skriva en omtenta istället (vi har tre gånger på oss).. Fredagen den 13 November mellan 8.00-16.00 satt jag & skrev hemtentamen, min allra första :) kände mig nöjd efteråt, men samtidigt inte.. Att skriva en tenta på åtta timmar är faktiskt inte enklare än att skriva ett prov på två timmar ska jag säga er, man har så mycket tid att man vrider & vänder på det, ändrar & har sig osv.. Min blev inskickad i sista minuten :P hahaha.. Sen dess har jag varit lite tveksam om jag lyckades eller skulle behöva skriva om den igen, men vet ni vad??? Min första hemtentamen blev GODKÄND :D :D :D snacka om att jag är glad & lättad.. Tentan var inte perfekt, men den är i alla fall godkänd, det är huvudsaken! Ni ska nedan få ta del av lärarens kommentar :


Du har skrivit en riktigt bra tenta! Den första uppgiften har kunnat varit fylligare där du har förklarat de olika begreppen, för det finns beskrivit i de böcker ni läst.
Pelle har du hanterat på ett bra sätt, du sätter insatserna i relation till vad som står i lagtexten. Du ger alternativ om det ena inte fungerar så finns annat att ta till.
Det du kunde ha skrivit mer om är vad LVM står för lite mer ingående, om Pelle inte följt de uppgjorda planerna.
Men du kan vara nöjd. du är godkänd.


I am so happy :D :D men det kanske märks? :P nu kan jag ta bort den från tankarna & helt fokusera på den kommande kursen som börjar på måndag under vår intensivvecka :) jag har bara intervjun kvar som ska skrivas, sen får jag mitt betyg på hela kursen, Social omsorgsvetenskap :)

Ovido - Quiz & Flashcards