Alla inlägg under oktober 2009

Av M - 29 oktober 2009 20:30

.. detta med att skaffa barn! En bekant till mig skickade ett sms om att hon är gravid & ska ha barn, grattis men har du tänkt igenom det noga? Hon har varken utbildning eller jobb, hur blir framtiden? Jag struntar i om folk skaffar barn i tidig ålder, om de inte har utbildning/jobb osv osv. Jag tycker bara det är viktigt att man har en utbildning, fast jobb & tiden ska kännas rätt innan man skaffar barn osv, ett barn är inget man bara kan lämna bort sen för att man vill göra något, att ha barn är ett stort ansvar.. Jag har sett bekanta stressa med att skaffa barn, även de som knappt varit tillsammans med sin partner innan de skaffar barn.. Jag personligen tycker det borde gå något år innan man skaffar barn tillsammans, det är ett stort ansvar, man skaffar inte barn bara för det ska vara så.
Ni kanske reagerar på mitt inlägg, jag säger bara vad jag tycker personligen, men jag är glad för min bekants skull :) det är jag faktiskt.. Jag blir faster igen i Dec & moster igen i Feb :) hehe.. Det är upp till var & en när de vill skaffa barn, men man måste tänka längre fram också, det är inte bara i nuet osv..

Från min sida kommer inga barn inom de närmsta åren, jag ska först avsluta utbildningen, jobba, ut & resa, uppnå mina drömmar & mål, leva livet innan jag skaffar barn :) där ser jag min äldsta syrra som en mycket bra förebild :P

Av M - 29 oktober 2009 18:30

Jaha, då var det klart att min dator var "sjuk", brorsan har tömt datorn, ska reparera den imorgon (hoppas jag).. Men den är i alla fall frisk igen :D det är huvudsaken. Den killkompisen som gjorde något med min dator för ett tag sen borde få sig en utskällning av mig, det är han som orsakat detta :( aldrig mer att han får göra något med min dator!! Jag klarar mig utan datorn, men inte så länge för det som drabbas absolut mest är mitt skolarbete.. Annars har jag liksom en mobil, så datorn är inte livsviktig om jag vill prata med någon.. Haha..

Av M - 28 oktober 2009 20:00

ÄNTLIGEN :D fanns det en läkare som lyssnade på mig, som verkligen ville gå till botten med vad som fattas mig :) idag fick jag samtalet, brevet har inte kommit fram än (kommer säkert imorgon) men fick i alla fall besked att jag verkligen måste börja äta normalt (lättare sagt än gjort), få en normal kost, jag har nämligen stor blodbrist (anemi), på vitamin B12 & lite på järn.. (för er som inte vet vad det är finns kort nedan) Det glädjande i det hela är att folsyran är normal, den medicineringen slipper jag.. Så nu ska jag ta medicin, folacintabletter 1-3 gånger om dagen, järntabletter ska jag bara ta en gång om dagen (förra året slutade det med ambulansfärd till sjukhuset) så med de är jag försiktig. Så nu ska jag försöka göra upp en plan på detta med hur jag ska ändra matproblemet, så att jag kan börja äta normalt igen :S det kommer ta sin tid, men det kommer att ge resultat..



På mig fick de reda på det genom symtomen trötthet, yrsel, blodsockerfall, nedsatt aptit, hjärtklappningar osv.. Har mått dåligt ett tag nu, med ett enket blodprov, fick de fram svaret :D sen ska jag tillbaka för regelbundna kontroller.



För er som inte vet så har jag länge haft ett stort problem med mat, det har resulterat i att jag knappt äter något, det känns som maten fastnar när den är på väg ner till magen, måste dricka, det trycker då till & det gör rätt så ont.. Så är det varje gång, så jag har försökt undvika mat, mest varit flytande & mat som är lätt att svälja, så tuggar jag maten mycket mer, ser nästan ut som barnmat eller något.. Andra har sett att jag gått ner i vikt (jag har inte märkt av det).. Får jag inte rätt & börjar äta normalt igen, så kommer jag till slut sluta att äta helt & det vill jag inte ska hända.. Som sagt, jag ska bara fundera ut ett sätt att ändra på detta, så att jag följer det i fortsättningen med..



Någon som kanske har bra förslag??



Med blodbrist (anemi) menas brist på blodfärgämnet hemoglobin (Hb) i de röda blodkropparna, som cirkulerar i kroppen. Hemoglobinet svarar för transporten av syre från lungorna ut till kroppens celler. Cellerna använder syret i ämnesomsättningen som ger oss energi.

De röda blodkropparna bildas i den röda benmärgen och har normalt en livslängd på cirka 4 månader. Vid bildningen av de röda blodkropparna behövs bland annat järn, vitamin B12 och folsyra. Om någon av dessa komponenter saknas, blir följden en minskad produktion av röda blodkroppar.

Blodbrist orsakas vanligen av nedsatt produktion av röda blodkroppar men kan ibland bero på en ökad nedbrytning (förkortad livslängd) av dessa.

Av M - 27 oktober 2009 23:07

Har precis kollat på filmen Open Water, en verklighetsbaserad film om ett par som åker på semster, de åker ut med en grupp för att dyka, när de kommer upp till ytan är båten borta & de är mitt ute på ett öppet hav.. Paniken börjar komma då de inser att båten inte kommer tillbaka & att de är omringade av hajar... Mer berättar jag inte (ifall att någon som läser inte sett filmen).. Den var okej att se, inte den bästa men inte den sämsta heller.. Lite små tråkig emellanåt, men ville så gärna veta hur det gick för paret.. Om de överlevde eller inte!! Den är ju baserad på en verklig händelse, jag hade haft panik om jag vore i den situationen.. Lite sorglig film ändå.. Hehe..

Av M - 27 oktober 2009 18:30

Att kroppen min brukar vara trött är ingen nyhet, men jag har alltid lyckats stå emot det, kunnat göra saker ändå.. Men aldrig att jag sovit så mycket som jag nu gjort. Det räcker att jag lägger mig ner så somnar jag :S

Igår morse vaknade jag tidigt, vid 05.30, en stund senare somnade jag & sov tills 10.. Somnade igen vid 12.30 & var uppe igen vid 14.. Då kände jag mig lite piggare, men vid 18 tiden somnade jag igen & sov tills 23 tiden, men där förstår jag inte varför ingen i familjen sa till mig när vi skulle äta :S var uppe en halvtimme vid 23 sen sov jag till 8 någon gång.. Sen har jag kämpat att vara vaken hela dagen, somnade en stund i eftermiddags, men är iaf vaken än :D jag har nog aldrig sovit så mycket, tror inte det är något särskilt men det är en aning jobbigt, hade hellre varit på praktiken.. Min mamma är lite orolig, hon tycker jag sover alltför mycket :S det kan väl inte bero på att man slagit i huvudet, eller? Strunt samma, jag orkar inte bry mig om det längre.. Nu väntar jag bara på att klockan ska bli 16 imorgon (ons)... Kanske får man ett svar, eller så inte!

Det var en lärare till att göra en nervös, men han bad om ursäkt, det var hon (andra läraren) som varit lite förvirrad när hon meddelade vecka & dagar osv.. Men är iaf tis 8.30 - tors 12.. Och det var ju vad jag fick veta i helgen :P hehe...

Jag kämpar iaf vidare med maten, det är väl ett bra tecken (: jag ger mig verkligen inte, en dag blir allt normalt med det igen..!!!

Av M - 25 oktober 2009 22:00

Det har pratats om detta med att ingen lyckats slå Filip & Fredrik, men vet ni vad? Det ändrades idag :D wow äntligen! Och av en tjej :D ännu bättre haha.. Hon fick problem med ena låret, men fortsatte ändå & i denna säsong har de tävlande vars en coach, idag hade hon Stefan Holm!
Jag kunde faktiskt inte hjälpa det, men skrattade när de hade del tävlingen med falukorven :P hahaha.. Ja, vad ser man på annars när brorsan skulle se programmet! Man säger inte emot honom :P hahaha.. Inte jag, orkar inte idag! Sen är jag inte på humör för att se så mkt på tv, det blir alltmer mindre nu (: bara bra! Film kan jag iaf se, det är aldrig fel hihi..

Av M - 24 oktober 2009 21:30

Jag brukar inte se det, eller jag följer inte det, men familjen såg det så jag tittade lite jag med :P ibland har jag undrat det här med röstningen, om svenska folket röstar! Ibland kan man tro att folk röstar på vilken körledaren är, inte efter hur bra kören sjunger osv. (pratar inte om dagens körslaget).. Jag vet inte riktigt, jag själv röstar inte i tv program, men ibland kan man fråga sig.. Aja, den bästa kören vinner väl i slutet :)

Ni som kollar på körslaget, har ni någon favoritkör av de fyra som är kvar? :)

Av M - 24 oktober 2009 19:15

Biljetterna är bokade & betalda :D ska bara hämta ut de i veckan (: sen är allt klart inför det, ja förutom packningen, men det gör jag inte förrän dagen innan juh :P

Det blev lite ändring när det kommer till hur jag ska åka (: men jag slipper att åka 5.14 den morgonen :D :D utan istället åker jag upp till Göteborg, där möter jag två av klasskompisarna så vi kommer åka tillsammans resten av biten :D kommer att bli skojigt (: & vi är även de tre som delar lägenhet :D

På vägen hem åker jag som det varit tänkt hela tiden, dock kommer jag hem i natten ;( men det får gå an för denna gången.. Men ska bli roligt att få åka upp & träffa alla igen :D & sen tycker jag det är mysig miljö där, lugnt & inte alls som Malmö :D det är helt annorlunda, kanske svårare att förklara, jag tror nog man får åka dit & bilda sig en egen uppfattning :P hahaha.. Och nej, jag ska inte flytta dit, men när man väl är där så är det helt annorlunda (: sen dröjer det ett tag innan man ser klasskompisarna igen!

Presentation


Studerande tjej på 24 år som skriver om allt mellan himmel o jord, vardagslivet, tankar o känslor, studierna, drömmar o mål, kärlek o vänskap, you name it (:

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25
26
27 28 29
30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Följa bloggen? ;)


Ovido - Quiz & Flashcards