Alla inlägg under januari 2010

Av M - 31 januari 2010 14:15

Nu ska jag berätta en sak, som en del läsare inte kommer att tycka om speciellt mycket    och här kommer det : Det blir INGEN blogg de kommande dagarna   jag kommer inte att ha datorn med mig av olika skäl, så då kan jag inte heller blogga något.. Jag kommer heller INTE vara vid msn något.. Men jag är tillgänglig ändå, på MOBILEN   så var inte rädda för att höra av er.... Däremot kommer jag att ta många bilder, när jag sen kommer hem så kommer en summering att uppdateras med allt vad vi hittar på... Eller nästan i alla fall   vill ni veta innan så är det bara att höra av sig...

Av M - 30 januari 2010 12:45

Jaa, nu är det helg :D vilket är jätte skönt, men det var inte vilken dag som helst igår.. Det var nämligen min sista dag på min LIA :( där jag har trivts jätte bra dessa veckor, man har känt sig som en av personalen osv... De har tagit bra hand om en, man har fått visa att man är bra på att samarbeta, ta egna initiativ & att man kan kommunicera med de boende osv...


Jag kommer sakna allt, det har varit fem veckor jag aldrig kommer att glömma. Gårdagen var lite jobbig men samtidigt var den lite mysigt de sista timmarna på praktiken... Alla tackade för denna tiden & några sa att vi kanske ses igen.. Har sökt sommarjobb där så de kommer höra av sig igen, då alla semestrar osv är klart :) lite förtur har jag, har varit där, de vet vem jag är, jag kan rutinerna & mitt omdöme jag fick av handledaren :D yey!


Nästa vecka kommer kännas konstig då man inte ska iväg & jobba, utan är uppe i skolan bakom skolbänken istället... Haha!


LIA är ju lärande i arbete, det är den praktiska delen av teorin vi har läst, det är meningen att man ska lära sig & skaffa sig erfarenhet & det har jag verkligen gjort.. Jag har sett & fått vara med om rätt mycket dessa veckor & det är jag glad för :) speciellt de sista tre veckorna, de har varit jätte bra :)) det finns nog ingenting jag inte kommer att sakna :P


Man kan ju alltid hoppas att man får ett sommarjobb där ;) jag hade mer än gärna kommit tillbaka, speciellt till ett ställe där man verkligen har trivts.. Men det får jag veta om ett tag :)


Och ja, det finns ett foto taget ifrån igår när jag hade rast men är på "jobbet"... Det var ju en viss person som ville se hur man såg ut när man typ jobbade där.. Hahaha.. Inget speciellt att se men tog en bild så att hon blir glad :)

Av M - 28 januari 2010 18:30

P.g.a två anledningar så fick jag jobba morgonen istället för kvällen :P vilket gick jätte bra.. Fast jag tänkte inte på att de som slutar 13.30 har rast mellan 9-9.30, så jag var ute i matsalen & serverade frukosten.. Haha.. Dock gjorde det inte mig något, jag har blivit van vid det nu så... Några undrade hur det kom sig att jag var där redan på morgonen, men jag förklarade så då förstod de varför...


Sen på förmiddagen kom den ena till mig och sa "Manella, du ska väl inte vara här nu. Du jobbar ju med oss ikväll." Hon blev smått förvånad över att se mig där vid den tiden idag...

Min handledare trodde att jag kommit tidigare & gått till matsalen för att hjälpa till, men förstod sen att jag jobbat morgon..


Det var rätt intressant, för denna dagen jobbade man inte alls med sin handledare, utan med en annan som var på avdelningen.. Så det var roligt.. Sen satt jag & hjälpte till med ett pussel med en av patienterna.. Man ser hur personalen arbetar olika, intressant. Vi ska ju kommunicera med patienterna & hon tyckte det var roligt att jag var där en stund.. Och hon pratade på hela tiden :) mycket trevligt..


Imorgon är det min sista dag :( känns rätt så trist, så imorgon får man passa på så gott man kan.. Imorgon kommer jag även att få mitt LIA betyg :) spännande! Det ska jag ju ha med mig till skolan :P hihi... Det kommer att gå bra imorgon, dagen kommer att springa iväg och jag får ta vara på tiden :))

Av M - 27 januari 2010 13:45

Ni som bor i Malmö, ni vet att det snöar för fullt ute :P trist som fanken men sant är det.. Se upp för den förvirrade frysbollen som ska ut i Malmö senare i eftermiddag ;) om ni inte förstod vem jag syftade på så är det JAG ;) hihi...


Jag fryser så otroligt lätt, minsta lilla kyla & jag fryser    jobbigt, men jag har fått smeknamnet "frysboll"... Hahaha.. Det låter lite roligt, men samtidigt gulligt ;)


Jag har ju ingen som kan värma mig i vinterkylan :P

Av M - 26 januari 2010 21:15

Jag missade en praktik i höstas, i alla fall de sista veckorna då jag blev sjukskriven p.g.a sjukdomen & det som hände under själva praktiken ett par gånger.. Det pratades om att jag skulle göra den till sommaren men det är nu ändrat :D yey!


Läraren bad mig att prata med csn om mitt studiemedel & de svarade att det är mellan mig & skolan, och så länge jag inte göra ett avbrott eller ändrar omfattningen av mina studier så påverkas inte mitt studiemedel :D  jag kommer studera 100% även om jag gör en praktik, för det ingår nämligen i utbildningen!


Så när de andra läser Medicinsk Grundkurs så kommer jag att göra min praktik :) det går utmärkt för läraren :D det känns jätte skönt & I´m so HAPPY :D


Dock finns det en nackdel med det, jag kommer inte att åka upp på intensivveckan vecka 10 :( så jag kommer inte att träffa de andra, det kommer att kännas trist men jag kommer återse dem i April igen :D


Annars är det bara positivt, så behöver jag inte ta igen praktiken under sommarlovet :) det är en stor lättnad...


Så ni som inte alltid tycker om att er vän åker iväg ett par dagar kan vara glada, för ni får ha mig kvar i Skåne för den gången ;) hihihi...

Av M - 25 januari 2010 22:15

Dagen har sprungit iväg rätt så snabbt måste jag säga.. En hel del att göra idag :) men det är bara skönt, alltid skönt att ha något man ska göra, istället för en massa dö-tid typ :P


Något speciellt som hänt idag då? Vi har träffat de nya patienterna som nu har kommit dit, även de som kom förra veckan som jag inte träffade då jag vart sjuk osv..


Det var en händelse med en dam som skällde ut oss alla, dock var det jag som hörde det & var bredvid henne..

Hon ringde på larmet & jag sprang ner, hon ville ha hjälp med sängen & jag hjälpte henne men det dög tydligen inte så hon gick ut, bort till expeditionen & bankade på dörren :P sen skällde hon ut mig att hon lyssnar inte på någon av oss, hon bryr sig inte vad vi säger & det var det ena med det andra... Till slut började hon gå tillbaka till rummet & hela vägen pratade hon om att ingen hjälpte henne osv... Men hallå, jag går bredvid & sa ifrån 300 gånger att jag kan hjälpa henne!!!! Till slut frågar hon om jag kan hjälpa henne så hon kan lägga sig & jag hjälper henne.. Jag hann gå hundra meter sen ringer hon på larmet & jag går tillbaka.. Jag fick förklara för henne att hon bara ska ringa om det är något hon behöver eller om det är något osv... Sen gick jag upp på vår avdelning :)

Hon kan vara lite mothuggande ibland, men samtidigt rätt gullig, hihi :)


Sen var kvällen lugn, dem flesta la sig tidigt & vi gick mest runt för att kolla så att allt var okej med alla, & ifall någon behövde hjälp eller så.. Det var svinkallt när man skulle hem :( det får gärna komma lite värme NU...


Nu blir det lite bloggande, sitta vid datorn en stund, sen ska jag minsann sova, för imorgon börjar jag som sagt 7 igen, men det är en mycket bra dag imorgon :D om man kollar på en viss sida ;P

Av M - 25 januari 2010 11:30

.... inlägget innan det är dags att åka ner till jobb :) det kanske är det sista inlägget för idag också, det beror helt på hur trött jag kommer att vara ikväll när jag slutat.. Jag kanske hinner med ett inlägg, det återstår att se.. Det är inte alla som kan ta det lugnt hela dagen :P


Nu är det v.4, vilket innebär att detta är mina sista fyra dagar på praktiken! Ja, det är bara fyra dagar för jag är ledig på onsdag :D då ska jag även träffa Nina en stund när hon slutat :) och så ska jag göra en liten sak kl 10, som jag väntat länge på nu! På fredag är iaf min sista dag på stället, jag har tänkt att ge de något litet som tack för att jag fått ha praktiken hos dom, de sa ja i sista minuten och hade de sagt nej så hade jag inte haft någon praktik... Kanske, men man vet aldrig.. Och de har varit jätte trevliga allihopa :)


Nu ska jag göra mig i ordning och sen sticka till "jobb" (LIA)... Vill helst inte missa bussen eller något idag, missar jag den första så missar jag den andra och det är inte roligt att stå ute i kylan och vänta... Dock ser det ut som solen är framme idag :)


Ha en bra dag :) kanske hörs senare eller imorgon kväll när jag slutat för tisdagen :P

Av M - 25 januari 2010 09:15

Det var någon som sa till mig "Under den senaste tiden så har du blivit mer försiktig, hur kan det komma sig?" Haha, det finns ett svar på den frågan, orsaken till det hela..


Jag har inga problem med att lära känna nya människor, träffar jag en kille så får han självklart lära känna mig, detta handlar om det som ligger långt under ytan, om att komma mig riktigt inpå livet.. Det är mycket få personer som har det.. Det är de jag verkligen litar på ;) det är upp till personen som lär känna mig..


Om folk har tyckt det var svårt att komma mig inpå livet tidigare, så är det lite svårare nu.. Jag måste verkligen ha ett förtroende för personen innan jag verkligen öppnar mig osv.. Jag har lite svårt att lita på folk då jag har blivit lurad och sårad för många gånger, både av killar och av så kallade vänner.. Ja, jag är lite mer försiktigt..


Om jag lär känna en person, om jag märker att han/hon är ärlig osv så får jag ett förtroende för personen, då är det en helt annan sak.. Men om jag märker att personen inte är så seriös som den säger, då tar det längre tid..


Många killar jag har träffat har antingen bara varit ute efter sex, eller så har de träffat någon annan samtidigt, de har verkat så underbara i början men visat sig vara precis tvärtom... Det gör att jag numera är rädd för att få mitt hjärta sårat igen, att jag har svårt att tro att den sanna kärleken finns.. Sen är det upp till killen hur mycket han vill lära känna mig och hur han är som person osv... Träffar jag en kille så har jag inga problem att lära känna varandra, det enda är att det tar tid innan han kan komma mig riktigt inpå livet... Vill inte bli sårad fler gånger!


Vill man verkligen lära känna någon, så tar man sig tiden till det också :) så har jag alltid tyckt, även när jag lär känna någon..



Jag hoppas du fick svar på din fråga!!! 

Presentation


Studerande tjej på 24 år som skriver om allt mellan himmel o jord, vardagslivet, tankar o känslor, studierna, drömmar o mål, kärlek o vänskap, you name it (:

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25 26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2010 >>>

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kategorier

Gästbok

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv

Följa bloggen? ;)


Ovido - Quiz & Flashcards