Alla inlägg den 4 november 2009

Av M - 4 november 2009 23:45

Jag tror att de flesta redan har hört om Per-Anders Pettersson som såg en kvinna bli överfallen av en man. Han tog sin domkraft & slog till gärningsmannen, han räddade kvinnans liv. Några dagar senare blev Per-Anders misstänkt för brott, för att mannen han slagit med domkraften låg på sjukhuset med skallskador. Han dömdes till ett års fängelse för grov misshandel & till att betala 50 000 kr i skadestånd, både i tingsrätten & hovrätten. Och han som överföll kvinnan fick bara villkorlig dom.


Men hur sjukt är inte rättssystemet i Sverige??? Varför ska han få fängelse & betala skadestånd, han räddade ju kvinnans liv, han är en hjälte juh!! Kvinnan mår bra tack vare Per-Anders, vem vet hur det gått för kvinnan om inte han varit där? Det är sjukt hur dom dömer folk, ska man inte kunna hjälpa någon som råkar illa ut, utan att behöva hamna i fängelse för det?? Jävla lagar vi har i Sverige ;( hur fasiken tänker domaren egentligen?? Ska man inte alls få försvara sig utan att man själv åker dit på det?? Man blir bara såå irriterad över att höra sånt här inträffa.. Suckar!!
Släpp Per-Anders fri & sätt dit den andra mannen istället!!


Nu har jag dock bara läst det som står i tidningarna & vi alla vet att tidningarna kan utelämna saker som man kanske borde ha läst osv… En del säger att Per-Anders förtjänar sitt straff, men då borde fan den andra också få fängelsestraff, för det är fan inte rätt att överfalla någon annan!! Men hur kul är det att bli överfallen eller slagen & det är någon människa i närheten som bara ser på utan att göra något?? Jaja, jag vet som sagt inte hela situationen, orkar inte läsa igenom hela domstolsbeslutet eller så..


Tänk om det var någon ni kände eller ni själva som var i situationen, skulle ni vilja att folk bara stod & såg på, eller skulle ni vilja att det fanns någon som ingrep för att hjälpa er?

Av M - 4 november 2009 22:00

Det hände en liten olycka på bussen på vägen hem, precis i rondellen nere vid Hålsjö.. Men det är föräldrarnas eget fel. När chauffören svängen hörs en duns, barnvagnen ramlade bakåt, pojken i vagnen slog huvudet. Handtaget på vagnen fastnade i dörren & de försökte få loss vagnen, istället för att ta upp ungen istället.. Chauffören stannade intill vägen & öppnade dörrarna & gick för att fråga hur det gick.. Min mamma som själv varit bussförare sa åt henne att vagnen ska stå med bussens färdriktning & spännas fast, inte som hon hade satt vagnen.. Sen skulle mamman känna om pojken fått en bula, så känner hon utanpå mössan :S min mamma sa till henne att han nog mest var chockad, skulle han börja kräka osv så skulle de åka in med honom, annars var det ingen fara!! Ja, men det är faktiskt inte chaufförens fel, ställer man barnvagnen fel eller konstigt & jag menar, det var jätte enkelt att den trillade bakåt igen.. På nästa hållplats skulle vi i alla fall av..

Av M - 4 november 2009 19:00

En läkare ringde mig idag, för läkaren jag var hos sist är ledig & hon pratade lite med mig osv.. Sen sjukskrev hon mig den sista tiden av praktiken, så praktiken tar jag igen till sommaren istället. Kontakt med läraren var det igår & idag mailade jag henne hur det gått & hon får kopia på intyget när vi är där.. Så fick jag åka ner till vårdcentralen & hämta det i receptionen. På vägen hem hade det börjat snöa =) hihihi.. Känns lite trist att behöva vara sjukskriven, men nu har jag möjlighet att få upp b12 värdet ordentligt, även om det kommer ta tid så kommer det inte vara så lågt hoppas jag.

Av M - 4 november 2009 11:30

… en del människor ibland!! De gnäller över att de är rädda för att få svininfluensan osv, men ändå springer de ute & jobbar när de är förkylda :S av vilken anledning? Det innebär ju att de själva smittar andra! Och har man feber så ska man ju stanna hemma! Nu är det vaccinationstider & många ska ta vaccinationen, många ska inte! Och jag förstår dem faktiskt, det är ett vaccin som är framtaget på mindre än ett halvår, ett vaccin brukar ta flera år att ta fram & testa, de vet ju inte ens alla biverkningar det kan ge osv.. Vaccinet kan ju göra en sjukare än svininfluensan själva & varför ber de inte folk vaccinera sig mot vanlig influensa som är lika farlig? Vaccinet kan ge biverkningar som hjärtstillestånd, andnöd, dödsfall, hudrodnader, feber osv. Man kanske inte ska tro allt som skrivs i tidningarna men man ska inte heller ignorera det, inte när de inte ens själva vet vad för biverkningar det finns av vaccinet. Jag är mycket medveten om att svininfluensan kan vara allvarlig, men jag har fortfarande inte bestämt mig än! Det kan ju lika bra vara så att man redan haft den då man legat förkyld men att den inte var så allvarlig på en. Det är något man inte vet. Ingen i min familj tänker ta vaccinet, de vänner jag umgås med tänker inte ta den heller.. Jag är fortfarande rätt osäker, men har lite tid på mig att fundera!
Nu handlade inte inlägget om svininfluensan utan om de som inte håller sig hemma när de är förkylda osv.. Vet de om att det är influensa tider nu & att det finns risk att de smittar andra? Strunt samma! Jag låg riktigt förkyld i 1,5 vecka i Sep, det räcker, jag vill inte må så igen för det var rent ut sagt jobbigt!! Hög feber, näsan & ögonen rann, ont i halsen, sängliggande osv.. Nej, det ska jag hålla mig undan ifrån nu!! Har inte tid att bli sjuk, det räcker minsann med sjukdomen jag har.. Och jag vet även att det kan va svårt p.g.a jobb osv att stanna hemma, men de råder alla att stanna hemma när de är sjuka..!! Är man smart håller man sig undan förkylningar ;P hehe.. Nu ska inte jag gnälla mer, det lär dyka upp senare igen..

Ovido - Quiz & Flashcards