Alla inlägg under februari 2010

Av M - 6 februari 2010 12:45

Nu kommer det en lite lång sammanfattning av Ludvika dagarna :)) är ni intresserade orkar ni läsa hela :P har pratat med en del från Skåne, speciellt en viss person ifrån Malmö som jag skrivit med mycket per sms ;) men det är jag bara glad för & nu ser jag framemot söndag :) bilder från dagarna kommer under helgen...


De jag pratat med från Skåne har gnällt på att de haft snöoväder osv, då skulle de varit där uppe, då hade de minsann fått se på massor med snö :P man kunde inte ens se gatorna, inte ens när vi åkte hem.. Var nog innan Gbg man började se själva vägen & inte bara en massa snö...


--------


Måndag (1/2): Dags att sätta sig på bussen, mellan Malmö - Gbg var det fullsatt.. Mellan Gbg - Ludvika gick de flesta av i Karlstad, där vi fick göra ett bussbyte för bussen skulle till verkstaden, även på den bussen som jag tappade min mp3 på, som jag ska höra av mig på mån igen till Swebus... När jag väl var framme i Ludvika ser jag bara massor med snö & de vet inte vad SALT är på gatorna, så man var nästan som bambi på is hela vägen plus att man hade resväskan som tydligen har något emot snö   Halvvägs möter J mig, vi går & handlar lite som jag kan äta på kvällen, sedan går vi tillbaka till lägenheten, som var "bakvänd" jämfört med den vi hade sist.. Under kvällen ringde det på dörren, då var det en av bryggarna som undrade om vi bodde i den lgh & han pratade lite, sen kom två andra & då kom han på att det var lgh mittemot han skulle till.. Tog det lugnt den kvällen, packade upp & man ville nästan inte sova, det var svinkallt inne i sovrummet jag hade   


--------


Tisdag (2/2): Upp tidigt & dags för SKOLA igen :) var jätte roligt att få träffa alla igen, även om vi inte var så många som kom upp denna gången.. Dagen började med Forskningsmetodik... På lunchen åkte AK, J & jag ner till stationen för att hämta J väska som hon fick fel kvällen innan.. Därefter gick vi in på ett café för att äta något under lunchen.. Även några av grabbarna var där :P sen var det forskningsmetodik igen, med grupparbetet på eftermiddagen & det var roligt, vi skrattade & pratade lite om allt annat än det vi skulle.. Det brukar bli så ibland :) På kvällen var vi ute istan först & sen var vi ute.. Det var riktigt mörkt när vi skulle tillbaka.. Men härligt väder de hade där uppe :D nice! Denna kvällen var det inte så kallt när jag skulle sova, la ett täcke på lakanet, sen la jag mig på det & mitt eget täcke över, för deras täcke värmer riktigt gott..


--------


Onsdag (3/2): Skola igen! På förmiddagen pratade vi om Pedagogik, ett mycket intressant ämne enligt mig & VIKTIGT att man kan!! Oavsett vilka åldrar människor har man jobbar med så är pedagogiken ett av det viktigaste.. På lunchen stack vi till  lgh en stund.. J kastade en snöboll på mig, jag skulle ge tillbaka men satte mig på rumpan istället   hahaha! På eftermiddagen var det grupparbete, våran grupp gick igenom uppgifterna först, medan den andra gruppen filmade osv.. Vi fick oss några goda skratt & det var riktigt trevligt.. När dagen var slut gick vi tillbaka till lgh, sen bestämde vi oss för att gå ute senare på kvällen, vilket började på Akropolis, en restaurang :D och slutade mycket senare ;) dock snöade det en hel del på vägen hem, man fick klampa i snön, halt på vägarna & ojämnt att gå så på den ena biten tappade jag fotfästet & gick rakt ner i den höga bunten med snö så jag hade snö upp över knäna :P hahaha!

I lgh tog jag en varm dusch, sen var det tid att lägga sig, klockan var sent & vi skulle ju upp dagen efter igen..


--------


Torsdag (4/2): Dagen började med Pedagogik :D gillar den kursen starkt redan, rolig föreläsning & diskussioner & det är egentligen mycket man ska tänka på när man arbetar med andra människor, men skoj var det.. På lunchen åt vi hemma i lgh.. Efter lunchen kom en kille & pratade om att politikerna vill flytta alla vårdutbildningar till Smedjebacken.. Han ville vi skulle skriva ner för- och nackdelar, övrigt om vi hade det.. Haha jag hade INGA fördelar med det, bara en massa nackdelar.. De vill ändra det f.o.m hösten, då har vi ett år kvar & vi kan ju allt få stanna kvar det året, inte ens läraren vill vi ska flytta på oss.. Vi får se under våren hur det går.. Därefter var det vår grupps tur att bli filmade :S alla i gruppen skulle leda ett samtal, som vi kommit överens om dagen innan & sen skulle alla vara en roll i någons samtal.. Jag började & skulle samtala med en medarbetare om hygien på arbetet, jag hör de andra småskratta & börjar skratta själv :P haha! I sista rollspelet skulle jag spela en 23 åring som fått en dom för han kört rattfull & skulle gå på samtal, jag var lite envis osv.. Men alla var jätte duktiga även om man kände pressen att det filmades, det är en annan sak när det sker i verkligheten! Ljudet var kasst så nästa gång vi kommer upp ska vi alla få kolla på inspelningarna på en tv istället... Hahaha.. Vi sa vi har en kväll med tilltugg, vin & kollar på det ;)

När det var klart slutade vi för dagen, men gud vad vi hade roligt.. J & jag gick till lgh sen ner till Willys för att handla lite, sen hade vi en lugn hemmakväll, även med packning i det.. Hahaha.. Kändes mycket trist att det var sista kvällen.. Somnade gott men smsen under kvällen gjorde det bättre ;)


--------


Fredag (5/2): Väcktes av ett inte så roligt telesamtal   inget jag kan ta om här i bloggen.. Packa det sista & bege sig ner till skolan.. Vi var med de första 45min, innan taxin hämtade oss på skolan & körde oss till stationen.. Det var jobbigt att behöva gå mitt i allt, de hade mer om pedagogiken & det är ju intressant, sen ville man inte åka hem & kommer sakna alla nu.. På bussen mot Gbg, den resan var okej, vi hade roligt på vägen, tog en massa foto, snackade & jag tror jag bytte säte i bussen 5 ggr, haha! Kunde inte sitta stilla.. Men hade sällskap med en klasskamrat & samtidigt sällskap på sms av en viss person ;) så tiden gick ändå rätt snabbt..

I Gbg skulle jag byta buss, där blev det klydd.. Den som skulle köra 17.05 var 15min försenad & kom samtidigt som vår, 17.20 Så de fick gå på & när den bussen körde kunde vi gå på vår.. Fullsatt buss hela vägen ner till Lund, resan gick bra.. Men vad som hände i Lund vet nog ingen! Chauffören kom på fel väg & fick köra igenom en jäkla massa smågator i Lund (har gått där i höstas så vet att en så stor buss inte ska köra där).. Hahaha! En jäkla fart & man hoppade upp & ner hela tiden & hörde riktigt hur bussen slog i vägen... Men ett gott skratt fick man allt.. Ett par minuter senare kom han ut på rätt väg & resan mot Malmö slutade bra :)) vi kom fram oskadda, det är huvudsaken.. Har dock lite ont i rumpan efter det :P

I Malmö fick vi gå mellan Svävarterminalen & Centralen, men fasiken vad det var kallt nere i Skåne jämfört med i Dalarna   hemma blev det ett litet samtal osv... (kan inte ta det här)... men skönt att vara hemma igen :D men samtidigt inte, ville stanna kvar i Dalarna ett tag till faktiskt...


--------


Det var en halvlång sammanfattning av mina dagar i Ludvika, vill man veta mer får man allt prata med mig.. Nu längtar jag tills jag åker upp nästa gång, om 10 veckor :D :D :D det var 10 veckor sen jag var där förra året & de veckorna sprang iväg så då lär dessa också göra det :) hehe! Vi har även bokat lgh för nästa gång, för grabbarna är uppe samtidigt som oss, eller vi som dom för vår intensivvecka blev flyttad en vecka fram :P tack vare det är dyrt för oss att resa annandag påsk ju...

Av M - 6 februari 2010 11:45

Nu är man tillbaka nere i Skåne :D okej, jag landade i Malmö omkring 21 tiden igår men har inte orkat uppdatera bloggen förrän nu :P haha! Resan har gått bra, mer uppdatering får ni under sammanfattningen av Ludvika dagarna :)) det blir ju bara roligare för varje gång & jag längtar redan tills vi ska åka dit igen, så 10 veckor får gärna springa på snabbt :P haha... Men samtidigt är det skönt att vara tillbaka i Skåne igen :D

Hmm

Av M - 1 februari 2010 00:15

Väskan är packad, den lilla väskan ska packas tidigt imorgon, det är den jag har om armen typ :P sen är det väl inte mer som ska göras innan man drar iväg, eller?? Hm, jag kanske har glömt något nu :S oj oj, det lär inte vara bra i sådana fall.. Hahaha   men huvudsaken är nog att jag befinner mig på väg upp dit :) skulle jag tro i alla fall...


Haha det märks att man knappt sovit något inatt, jag tror jag lyckades få sova 4 timmar eller något sådant, men det är för lite enligt min kropp :P den skulle allt ha behövt lite mer sömn.. Inte får jag mer sömn denna natt, för än har jag inte kommit i säng.. Men det är faktiskt lugnt, då kanske jag lyckas sova en stund på vägen så blir inte resan så dryg   och sen kan man alltid terra någon med att ringa lite... Haha ;)


Jag ska nog snart krypa ner i sängen & försöka sova några timmar i alla fall.. Ska ju upp vid 05-tiden igen :S snacka om att jag kommer vara trött... Hahaha..

Ovido - Quiz & Flashcards